Lumea și păcatele ei capitale (I)
Cassian Maria Spiridon
Păcatul este definit drept încălcarea cu deplină știință și cu voie liberă, prin gînd, cuvînt sau faptă, a legilor morale sau neîmplinirea unei legi morale.
În cărțile sfinte sînt identificate șapte păcate capitale: lăcomia, desfrînarea, avariția, mînia, invidia, lenea și trufia. Pentru Sf. Toma d’Aquino „un viciu
capital este cel care are un scop dorit în mod
excesiv astfel încît, pentru a-și îndeplini dorința, un
om face mai multe păcate, însă toate își au originea
în viciul considerat sursa principală”. Tot Sfîntul
din Aquino afirmă asemănător în aceeași Summa
theologica , atunci cînd vorbește Despre lăcomia la
mîncare (trad. S. Avram, vol. III, Editura Polirom,
2016) că este numit „viciu capital” cel din care
izvorăsc alte vicii, după sensul cauzei finale, adică
în măsura în care conține un scop foarte de dorit, și
de aceea, prin faptul că este dorit, oamenii sînt
provocați să păcătuiască în multe feluri.
Pe același subiect, Fernando Savater, în Cele
șapte păcate capitale (Editura RAO, 2011, trad.
Coman Lupu) remarcă: „Păcatele capitale sunt
comportamente firești care, prin exces, își pierd
caracterul operativ. Este logic să vrei să mănînci ca
să-ți refaci puterile. Dar dacă ți să dă să mănînci o
vacă întreagă, faptul nu mai este operativ, întrucât,
cu mult noroc, n-o să te mai poți urni din loc cel
puțin o săptămână”.
Este evident că lipsa măsurii, practicarea în
exces, indiferent pe ce palier, fie al simțurilor, al
cunoașterii sau al dorinței de putere, deschide
porțile viciului, către unul dintre păcatele capitale.
Un specialist în subiecte islamice, Omar
Abboud, citat și de Savater, cu trimitere la dorințele
și apetiturile care ne bîntuie, indiferent dacă sîntem
sau nu religioși, mai ales în cazul celor care se
declară atei, face o observație care ne
contextualizează în epoca în care trăim: „Consider
că pot să nu aibă credințe monoteiste sau orice alt
tip în relație cu o divinitate dar sigur au o mare
religie: capitalismul și consumul ajunse la
paroxism, ca valori absolute. Trăim afundați nu în
păcatele capitale, ci în păcatele capitalului.
Contrapartida acestei idei este că s-ar putea afirma
că este vorba despre o dorință de a progresa și de a
dobândi elemente materiale pentru a trăi mai bine.
Dar aici încolțește întrebarea în legătură cu ceea ce
înseamnă să trăim sau nu mai bine”.
Nelimitarea apetitului de orice natură este ceea
ce definește prezența în natura umană a
concupiscenței.
În Epistola a doua către Timotei , Sf. Apostol
Pavel, la cap. 3, scoate-n lumină prin ce se
manifestă sporirea răului în lume: „Că vor fi
oameni iubitori de sine, iubitori de argint, lăudăroși,
trufași, hulitori, neascultători de părinți,
nemulțumitori, fără cucernicie. Lipsiți de dragoste,
neînduplecați, cruzi, neiubitori de bine. Vînzători,
necuviincioși, îngîmfați, iubitori de desfătări mai
mult decît iubitori de Dumnezeu”.
Cum le ordonează și Fernando Savater apelînd
tot la Apostolul Pavel prin trimitere la cei trei
dușmani nominalizați de acesta: libido sentiendi –
care cuprinde concupiscența simțurilor, mîncarea și
desfrîul; libido cognosciente – în care sînt prezente
la libidoul cunoașterii: dorința de a ști mai mult,
curiozitatea, născocirea de noi lucruri; libido
dominante , unde dorința de putere se afirmă prin:
dorința de a comanda, de a domina și de a te impune
în fața celorlalți: „Sînt trei mari concupiscențe, de
la care pornesc celelalte păcate, care mențin și
perpetuează viața umană. Însă trebuie să le
temperăm prin intermediul unor deprinderi sociale,