Jun 15, 2015

Posted by in ARTE

Ştefan OPREA – Un jubileu

Sezonul de primăvară al festivalurilor teatrale s-a deschis, ca în fiecare an, cu Gala Star de la Bacău – festival internaţional destinat actorului, individualităţilor artistice dispuse să-şi afirme talentul şi capacitatea de a susţine recitaluri competitive, de a se confrunta cu un public deschis spre noutate, gata să primească şi să aprecieze propuneri originale, atît ca dramaturgie, cît şi ca interpretare. Ediţia din acest an a Galei Star (24-29 aprilie) a fost una jubiliară – a împlinit zece ani, marcînd astfel o lăudabilă continuitate de idee şi valoare. Totodată, ea a coincis cu înnoirea direcţiei Teatrului „Bacovia”, actriţa Anca Sigartău fiind noul manager general, post obţinut prin concurs.

Am zis continuitate şi, într-adevăr, aceasta e prima calitate a manifestării teatrale de la Bacău şi am în vedere nu doar cei zece ani de cînd aceasta se numeşte Gala Star, ci mult mai respectabila ei vîrstă de 43 de ani, căci oraşul lui Bacovia şi teatrul care-i poartă numele sînt gazdele tradiţionale ale Galei recitalurilor dramatice încă din 1972 cînd s-a desfăşurat cea dintîi ediţie. Chiar dacă organizatorii de azi ai Galei Star evită discret (şi cam nepoliticos) să amintească antecedentele actualei manifestări, noi nu avem dreptul s-o facem, cu atît mai mult cu cît am fost prezenţi la toate ediţiile – şi au fost, unele dintre acestea, adevărate evenimente teatrale; e suficient să amintim numele actorilor care au susţinut recitaluri la cea dintîi ediţie: Irina Răchiţeanu-Şirianu, Dan Nasta, Olga Tudorache, Tudor Gheorghe, Dumitru Furdui, Eva Pătrăşcanu, iar dintre actorii teatrului gazdă: Cătălina Murgea, Stelian Preda, Sorin Postelnicu ş.a. Ţinuta remarcabilă a primelor ediţii a fost asigurată şi de Reuniunea criticilor dramatici, devenită ulterior Colocviul republican al criticilor de teatru. (În paranteză amintim că, atunci, criticii dramatici acordau, un „premiu al criticii”, pe care, la primele ediţii, l-au primit actorul-menestrel Tudor Gheorghe şi remarcabilul actor-poet Emil Botta). De la o asemenea situaţie pînă la acea actuală în care prezenţa criticilor nici măcar nu a fost semnalată oficial, au trecut decenii şi s-au schimbat concepţii. La mare cinste s-au aflat acum fotografii, unul dintre ei, urcat pe scenă şi distins cu un premiu, ne-a anunţat că singurele mărturii care rămîn pentru posteritate asupra evenimentului sînt fotografiile lui. Îi sugerăm ideea că mai rămîn şi comentariile criticilor prin pagini de reviste şi de cărţi. Mă rog, nu chiar atît de importante şi mărturisitoare ca pozele lui, dar orişicît…

Ediţia din acest an a fost modestă (chiar dacă noii directoare i s-a părut – cum s-a şi exprimat – excepţională!). În concurs sau aflat doar nouă actori, numărul lor fiind depăşit de cei care au susţinut recitaluri extraordinare (hors concours). Judecînd lucrurile după numele autorilor din opera cărora au fost alese textele, am putea aprecia pozitiv opţiunile concurenţilor, căci au fost aduse texte de Marin Sorescu (după Iona), Aglaja Veteranyi, Christopher Durang, Alina Nelega, Mihaela Michailov, ba chiar şi fragmente din Jurnalul unui geniu (Salvador Dali). Numai că interpretările au rămas permanent în zona obişnuitului, a modestiei. A ieşit din comun doar George Ciolpan cu spectacolul de pantomimă Pasărea în văzduh, inspirat din opera sculptorului genial Constantin Brâncuşi. Lui i-a şi fost acordat Marele Premiu şi Trofeul festivalului.

Un nivel artistic mai ridicat l-au avut unele dintre recitalurile extraordinare (şi aici au fost texte bine alese din autori ca Ion Creangă, Edgar Allan Poe, Arthur Schnitzler, Mariana Alcoforado, N.V. Gogol ş.a.). Publicul s-a bucurat de prezenţa unor preţuiţi actori: Marcel Iureş (Absolut, după Ivan Turbincă), Marius Manole (Însemnările unui nebun de Gogol), Daniela Vrânceanu (Amalia respiră adînc de Alina Nelega), Eliza Noemi Judeu (Alcoforado’s Sound, după Scrisorile portugheze ale călugăriţei Mariana Alcoforado). Din păcate, alte mult aşteptate recitaluri extraordinare – al japonezei Yumiko Tsuji (excepţională în 2007 cu recitalul Femeile lui Picasso) şi al lui Radu Gheorghe au fost simple improvizaţii.

În paralel cu gala recitalurilor s-a desfăşurat a doua ediţie a Concursului de dramaturgie – monodramă. Au fost nominalizaţi şi premiaţi pentru creaţiile lor: Crista Bilciu (Pe jumătate cîntec), Carmen Dominte (Ştiu că nu asta vrei să auzi), Ion Bogdan Martin (Mireasa pierdută. Mireasa regăsită), Edith Negulici (Alchimia dorinţei). Premiatul de anul trecut, Mircea M. Ionescu, s-a bucurat de un spectacol-lectură, textul său fiind prezentat publicului de actorul Bogdan Matei.

Ca la fiecare ediţie, actorul teatrului gazdă, Bogdan Matei, a fost un prezentator ingenios, inventînd cîte un mini-show de deschidere pentru fiecare concurent. L-a secondat, cu farmec feminin, colega sa Florina Găzdaru.

Revista indexata EBSCO