Jul 28, 2013

Posted by in ESEU

Anca MEIROSU – Prizonierele uitării

MEDITATIERoma zilelor noastre este un conglomerat de obiective turistice. O simplă trecere în revistă a celor mai importante ar dura ore bune. Nu ne vom referi la acele „atractii” care prin importanta lor au făcut înconjurul lumii. Vom lua în discutie două muzee despre care s-a scris si s-a vorbit mai putin, peste care s-a asternut umbra si pe care le vom numi metaforic „cultura din spatele culturii”, I musei nascosti di Roma, Paola Staccioli, Roma, 1996.

În Grecia antică, museion denumea locul sacru închinat protectoarelor artelor, celor nouă muze, fiicele lui Zeus si ale Mnemosynei. Anticii au intuit repede legătura dintre educatie si muzee, considerate un tezaur de cunostinte comun întregii omeniri, un spatiu viu în care si-au dat mîna timpul si experienta socială.
Un muzeu care si-a deschis portile iubitorilor de cultură în 1950 este Muzeul de antichităti etrusce si italice, din cadrul Universitătii La Sapienza, din RomaAcesta cuprinde mai multe sectiuni: istorie, epigrafie, arhitectură domestică si publică, manifestări artistice ale populatiilor italice din mileniului I î.Hr. În plus, muzeul expune dovezi care atestă una din preocupările aristocratiei tireniene de la jumătatea secolului al VII-lea î.Hr., consumul de vin. Pe lîngă însemne ale prestigiului social, arme de paradă sau ornamente din metale pretioase, un loc binemeritat îl ocupă serviciile de vin, băutura care dădea vioiciune banchetelor.
Muzeul navelor romane, a fost deschis publicului în 1979, la numai 16 ani de la scoaterea la lumină a cîtorva mărturii arheologice de la sud de aeroportul international Fiumicino, situat în vecinătatea Romei. În 42 î.Hr., imperatorul Claudius dăduse dispozitia de construire a unui port artificial în apropiere de Roma. Ulterior, Traian va lărgi bazinul hexagonal existent. Astăzi, Muzeul navelor romane adăposteste o mică flotă de ambarcatiuni compusă din patru corăbii scobite în trunchiuri de copaci (naves caudicariae) si fragmente ale unei bărci de pescuit, unică în lume pentru perioada în care a fost creată. Considerată de specialisti prototipul viitoarei gondole, Fiumicino 5, cum a fost ea numită, prezintă în structura ei niste ingenioase deschizături în care erau colectati pestii capturati si, odată cu ei, si apa marină: faptul permitea ca acestia să fie transportati vii pînă la punctul de vînzare. În vitrinele muzeului sînt expuse si obiecte din bronz, ceramică sau resturi organice descoperite înăuntrul vaselor plutitoare.
Se spune că o imagine face mai mult decît o mie de cuvinte. E drept. Nici o prezentare si nici un comentariu nu se compară cu o vizită la muzeele Romei, cu emotia în fata acestor „desfăsurări de forte”, cu bucuria momentului. O experientă unică prin care fiecare dintre noi se simte mai bogat si mai împlinit sufleteste.

Revista indexata EBSCO